Sunday, June 17, 2012

Hargailah

hari ini seorang sahabat aku memberitahu aku sesuatu....
"jangan perangai kebudak-budakan, nanti kau sendiri akan malu dengan perangai kau bila sudah tua"....
bagi aku kata-kata dia umpama kata-kata yang keluar dari ibu bapa aku...
walaupun kadang-kadang aku seringkali melawannya....
bahkan bertikam lidah dengannya semata-mata tanda aku tidak setuju....
tapi dia tetap melayan aku...
kata-kata yang baru sahaja dia ucapkan pada aku ada yang aku sendiri kurang setuju....
tidaklah pasti bagi orang lain.... tapi bagi aku ada betulnya tapi ada baik disebaliknyanya...
ayat yang berputar belitkan....
pasti setiap daripada kita ada memori tentang masa kanak-kanak kita...
yang jika kita imbau semula pasti merah padam muka kita akibat malu...
tetapi itulah terletaknya keindahan memori yang disimpan di kotak ingatan kita....
contoh terbaik adalah ibu bapa kita yang punya anak yang ramai termasuk kita...
pasti ramai di antara kita...
yang ibu bapanya akan menceritakan tentang masa lampau kita...
yang ada masanya akan membuatkan kita malu apabila diceritakan...
sehinggakan kita terpaksa memberi bahasa isyarat pada ibu bapa kita supaya tidak ceritakan...
mengenang pada kerenah anak-anak yang menyebabkan mereka tidak cukup tangan...
apabila melihat anak-anak mereka yang kini sudah dewasa...
maka akan terukir tawa dibibir mereka....
rindunya mereka melihat anak-anak kecil mereka datang pada mereka....
mengadu tentang perkara yang sekecil-kecilnya sehinggalah sebesar-besarnya...
walaupun terkadang sedikit tercabar kesabaran mereka...
tapi itulah ubat bagi kerinduan mereka pada anak-anak mereka yang kini sudah mampu berjalan di atas kaki sendiri...
itu semua akan terjadi juga pada kita apabila masa itu berlalu tinggalkan kita......
mgkn apabila orang itu ada bersama kita...
kita rasa itu tidak ada kesannya pada hidup kita...
tapi apabila dia sudah tidak lagi berada di hadapan mata kita....
itulah perkara yang membuatkan kita ketawa kecil....
mengingatkan kita pada dia...
kerana kehidupan tidak pasti bagi kita....
tapi kematian itu sudah semestinya pasti pada kita....
hargailah apa yang sudah pada kita...
mungkin sekarang kita terlalu risau apakah masa depan kita hidup akan gembira...
sehingga kita lupa perkara yang telah membuatkan kita gembira suatu ketika dahulu...

No comments:

Post a Comment