Wednesday, January 19, 2011

SAHABAT


dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.......

sahabat sememangnya seorg yang paling dicari mnsia......
tidak kisahlh lelaki mahupun perempuan........
smua akan trcari2 siapakah sahabat mereka......

ada seorg shabat sy mnceritakan kpd sy tntg seorg sahabatnya......
agak mnark bg sy......
mgkn bg kalian ada yg kurang tertarik.....

katanya...dia pny seorg sahabat yang rapat dgn dia. semuanya dilakukan bersama. dan dia bercerita tntg bibit2 pertemuan mereka dan mcm mana mereka mula bersahabat. dan kasihnya dia ni kpd sahabatnya kerana Allah dan mgkn suatu hari nnt berpisahnya mreka kerana Allah jua. pada mlanya dia hanya menganggap sahabatnya itu seperti kawan biasa. tiada apa yg istimewanya. sahabatnya itu dipanggil abdullah bukan nama sebenar. kemudian suatu hari dia timbullh satu persoalan di dalam benak fikiran dia tntg couple itu apa kerana dia risau tntg seorg kawannya yang terlibat dgn aktiviti ini. kemudian dia mulalh terfikir utk bertanya kpd Abdullah. kemudian Abdullah mengajak dia pergi ke rumah Allah utk bercakap lbih lanjut. Abdullah pun mulalh utk menjawab pertanyaan dia.

pertanyaan yg diutarakan dijawab satu persatu. dijelaskan satu persatu. sehinggakan dia tertarik dgn percakapan Abdullah. waktu itu zohor pun sudah hmpr masuk. jd mereka menghabiskan perbualan meraka. selpas habis perbualan meraka, dia merasakan utk dngr lebih byk lg drpd Abdullah. dia tertarik bagaimana Abdullah menjawab persoalan dia yg selama ini ramai yg menjwb menggunakan hukum semata. tp bagaimana Abdullah menjelaskan apa itu couple sebnarnya begitu mudah dan menarik. kemudian dia merasa utk berkwan lbh rapat lg dgn Abdullah. azamnya disimpan begitu lama. dia kerap bertanyakan Abdullah jika ada apa2 persoalan yang merunsingkan dia. setiap kali dijelaskan makin kerap dia bertanya kpd Abdullah. kata2 Abdullah dirasakan benar. seperti mudah diterima.

lama kelamaan meraka menjadi semakin rapat. segala masalah diceritaka kpd Abdullah. dia terharu mendengar apabila Abdullah mengatakan akan jd seog sahabt yang akan mengesat stiap kesedihan dia. sememangnya seorg sahabat. agak jeles mendengarnya. suatu hari dia telah memegang suatu jawatan. tiap2 keputusan yang hndk dia buat dia akan bertanyaka kpd Abdullah terlebih dahulu. Tidak akan rugi org yang bermesyuarat dan tidak akan sesak org yang beristikarah. tiap kali ada keutusan hndk dibuat akan dmesyuaratkan dgn Abdullah kerana dia yakin Abdllah akan memberi cadangan yg paling baik seiring dgn agama. Abdullah juga sering mengingatkan dia tntg apa itu akhirat, mati, kubur, syurga dan semua nikmat kurnianNya. dirasakan seperti dia sudah ketemu sahabat yang dikatakan Rasulullah. seorg yg melihat kpdnya teringat akan Allah. melihat pada amalannya teringat amalan sndiri di akhirat. pabila mendengar katanya bertambah ilmu.

dia pun mula rapat dgn Abdullah. Abdullah juga sering mengingatkannya utk sentiasa mnjaga amal. dikejutkn malam utk mmujuk rayu pada Allah utk memberi manusia hidayat. dibawa kehulu kemari utk memujuk rayu manusia utk kembali pada Allah. mmg dirasakan seperti agama mula masuk ke dalam hati dia. kerana selama ini dia telah lari begitu jauh drpd agama. kemudian Abdullah telah bawa dia kembali dekat kpd Tuhan yang menciptakan segala ciptaan. jikalau boleh dia tidak mahu kehilangan Abdullah sbg sahabat. sahabt yg telah mbawanya mengenal Allah yang Maha Kekal.

didengarkan kpd sy begitu tertrik dgn Abdullah ini.....
andailh semua org punya sahabat seperti Abdullah ini.....
Insyaallah semua manusia akan kembali berdamai dgn Sang Pencipta.....
sy juga berazam utk menjadi seperti Abdullah.......
menjadi sahabat yang baik tanpa meminta apa2.....
sy masih belajar lg......

2 comments:

  1. mashaAllah~
    macam tau je sape Abdullah nih~ hihi..
    keep it up Ust Asyraf. Tulisan anda punya kelainan(^_^) i like=)

    ReplyDelete
  2. ust mana plak dah.......
    sy xde pape.....
    apa yang sy harap sy ada......
    RedhaNya dan Cinta kekasihNya......
    doakan saya ya tuan.......

    ReplyDelete